اذان صبح:  ۵:۵۳
نيمه شب:  ۲۳:۳۵

بر مبناي استخراج موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران

آذر ماه = ۳۸۱۰۳ مرتبه
بیشترین = ۷۷۶۳ - ۱۸/۸/۱۳۹۷

تولید انرژی از سنگ فاضلاب!

محققان راهی برای از بین بردن توده‌های غیرقابل تجزیه موجود در فاضلاب موسوم به "فت‌برگ"(fatberg) و تبدیل آنها به انرژی پیدا کرده‌اند. آنها قادر به تولید متان از این توده‌ها به‌وسیله گرمادهی در زیرزمین هستند. دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا راهی برای تبدیل موثر فت‌برگ&zwnj ...

محققان راهی برای از بین بردن توده‌های غیرقابل تجزیه موجود در فاضلاب موسوم به "فت‌برگ"(fatberg) و تبدیل آنها به انرژی پیدا کرده‌اند. آنها قادر به تولید متان از این توده‌ها به‌وسیله گرمادهی در زیرزمین هستند. دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا راهی برای تبدیل موثر فت‌برگ‌ها به انرژی یافتند. فت‌برگ توده‌ای از چربی، روغن، گریس و دستمال کاغذی به‌هم چسبیده است که جامد شده و سیستم فاضلاب را دچار اختلال می‌کند. به گفته متخصصان این دانشگاه، می‌توان از این توده‌های چربی که اغلب موجب انسداد لوله‌های فاضلاب می‌شوند به عنوان یک منبع سوخت زیستی استفاده کرد.

تبدیل فت‌برگ‌ها به منابع انرژی

این توده‌های چربی ناخوشایند که داخل فاضلاب شکل می‌گیرند از روغن‌های آشپزی، چربی، روغن و سایر ضایعات مشابه که از سینک‌های آشپزخانه‌ها تخلیه می‌شوند، ساخته شده‌اند. آنها به یک مزاحمت بزرگ تبدیل شده‌اند. صرف نظر از مسدود کردن لوله‌ها و اختلال در شبکه فاضلاب، کارشناسان هشدار دادند که این توده‌ها می‌توانند زمینه رشد باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک شوند. با این حال، دانشمندان متوجه شدند چگونه این توده‌های چربی را به متان تبدیل کنند که یک انرژی تجدیدپذیر با ارزش است و نسبت به سوخت‌های فسیلی، مقدار کمتری کربن دی‌اکسید آزاد می‌کند. به منظور تبدیل فت‌برگ‌ها به سوخت زیستی مفید دانشمندان نمونه‌ای از آن را 90 تا 110 درجه سانتیگراد در معرض حرارت قرار دادند. آنها همچنین برای تجزیه فت‌برگ، هیدروژن پروکسید را اضافه کردند. دانشمندان کشف کردند که این فرآیند می‌تواند جامدات را در این توده‌ها تا 80 درصد کاهش دهد. این اطلاعات در نشریه Springer منتشر شده است. "آشا اسرینیواسان" پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: فت‌برگ‌ها یک منبع فوق‌العاده از مواد آلی هستند که می‌توانند برای تولید گاز متان که منبعی ارزشمند و تجدیدپذیر از انرژی است، استفاده شوند. بزرگترین توده چربی دنیا در لندن یافت شده است که وزن آن حدود 130 تن است و نمونه‌ای از آن در حال حاضر در نمایشگاه موزه لندن قرار دارد.

از بین بردن فت‌برگ‌ها

"آشا" می‌گوید روش توسعه یافته در این تحقیق می‌تواند برای از بین بردن فت‌برگ‌ها هم مورد استفاده قرار گیرد. وی گفت: سیستم‌های هضم بی‌هوازی معمولا در کارخانه تصفیه فاضلاب شهری وجود دارد. بنابراین سودمند است که از این زیرساخت موجود برای تولید متان استفاده شود. وی افزود که یافته‌های آنها می‌تواند کشاورزان را تشویق کند تا از این توده‌ها در مخازنی که برای تصفیه زباله‌های مزرعه به منظور تولید متان استفاده می‌شوند، استفاده کنند. اکنون که فت‌برگ می‌تواند به شکل‌های ساده‌تر تجزیه شود، کشاورزان می‌توانند ضایعات روغنی بیشتری را به میزان 75 درصد بازیافت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تولید انرژی از سنگ فاضلاب!

منبع:   در تاريخ:  ۵ شهريور ۱۳۹۷  ساعت: 8:44:25صبح